Schriftgedeelte: Psalm 76. Aan het begin van deze Psalm is er een strijd, een vreselijke strijd - het breken van de vurige pijlen van de boog, het schild en het zwaard, en het is een heerlijke overwinning voor het volk van God. Ik weet niet of u het opgemerkt hebt terwijl we de Psalm doorlazen, maar de psalmist doet werkelijk een zeer verbazingwekkende verklaring. Hij spreekt van Sion, het huis van God, Sion, de kerk van God, Sion, de tempel van God en hij zegt: Aldaar heeft Hij verbroken de vurige pijlen van den boog, het schild en het zwaard en den krijg. Sela. Met andere woorden, de psalmist zegt dat de strijd niet werkelijk op het slagveld was gewonnen; het was gewonnen door de gebeden van Gods volk in Gods huis. Nu, als u slechts op deze woorden let, zijn het enkele van de meest opmerkelijke woorden in de Psalmen. Het is geen wonder dat de psalmist later zegt: Sela. Denk er eens over na! God is bekend in Juda, Zijn Naam is groot in Israël. En in Salem is Zijn hut, en Zijn woning in Sion. Aldaar heeft Hij verbroken de vurige pijlen van den boog, het schild en het zwaard en den krijg. Sela. En dat is nu precies waar het mij vanavond om gaat aan het begin van onze gebedssamenkomst, voordat u in het openbaar of persoonlijk in het gebed gaat: dat het in Gods huis is alwaar de strijd gewonnen wordt, de overwinningen verkregen worden, waar gebeden verhoord worden, waar de naam des Heeren geëerd en verheerlijkt is geworden, waar verlossing geschonken is aan Zijn volk, waar aan hen sterkte gegeven is naar de behoefte van elke dag, waar in al hun behoeften is voorzien. Aldaar. Die arme, verachte, biddende vrouw, die struikelend naar het huis van God gekomen is. U weet niet wat voor gevolg haar gebeden hebben. Aldaar. Laat me u een heel eenvoudige en duidelijke illustratie hiervan geven uit de Heilige Schrift (en er zijn uiteraard nogal wat meer). Ik denk aan die tijd toen Sanherib kwam met zijn reusachtig en wreed Assyrische leger en Jeruzalem belegerde. Nu, het was een onmogelijk geval. Het leek erop dat Gods volk ten val zou gebracht worden; zij zouden verslagen worden. We lezen niet dat Hizkía ooit naar het slagveld ging, maar hij behaalde de overwinning. Wij lezen zelfs niet dat hij buiten de stadsmuren ging, maar in plaats daarvan ging hij tot Gods huis, en u kunt zijn gebed lezen, zijn gebed dat de overhand verkreeg. Aldaar heeft Hij verbroken de vurige pijlen van den boog, het schild en het zwaard en den krijg. Aldaar, in antwoord op Hizkía’s gebeden. Er was niets wat Hizkía kon doen, niets wat Juda kon doen, maar God is bekend in Juda. Maar er was veel wat de Heere kon doen. Hij had het vermogen, Hij had de genade en het was hun niet nodig om een slag te leveren. De volgende morgen waren er honderd vijf en tachtig duizend dode lichamen rond de muren van Jeruzalem. Dit is gebed dat in oordeel verhoord is zowel als gebed dat in genade verhoord is. Maar mochten we werkelijk geloven wat wij geloven! Vergeet niet dit Sela aan het eind. U moet stilstaan en nadenken. U moet niet gehaast verder gaan. Wanneer u met vrezen vervuld bent, is er hier de wezenlijke waarheid dat er een troon der genade is, dat er een met bloed besprenkeld verzoendeksel[1] is. Er is een almachtige God op de troon, er is een Zaligmaker die tussenbeide staat als de Middelaar in met bloed bevlekte klederen. En het is aldaar in Gods huis en in uw eigen woning, uw gezinsaltaar, soms in uw slaapkamer, en de troon der genade, het met bloed besprenkelde verzoendeksel, de plaats waar Hij wacht om gebeden te verhoren. En dit is een heerlijk woord: aldaar. Aldaar - dat is de plaats. Dat is waar dingen worden veranderd. Dat is waar opmerkelijke dingen plaatsvonden. Dat is waar zij begonnen. Dat is waar hun oorsprong is, bij een goede, genadige en almachtige God. Aldaar. Aldaar in Sion, niet buiten op het slagveld. Het was precies hetzelfde als met Mozes toen Israël met Amalek streed. De strijd woedde, maar het is zeer duidelijk dat het alles afhing van deze man Mozes boven op de berg die voorbede deed. Het was aldaar dat de Heere hen de overwinning gaf. Welnu, dit sela en dit aldaar. Het is waar het mij vanavond om gaat. Mocht u in staat zijn om er aan te denken en moge u in staat zijn om er over te bidden. [1] In het Engels: genadestoel, een woord dat u ook in de kanttekeningen terug kunt vinden. * * * Deze meditatie werd gehouden in de Bethelkerk, Luton, door dhr. B.A. Ramsbottom, op maandag 2 maart 2015.
Comments are closed.
|
Meditaties
De meditaties op deze pagina zijn uitsluitend voor persoonlijk gebruik en mogen voor dat doel ook verspreid worden. Publicatie, in welke vorm ook, zonder onze toestemming is echter niet toegestaan! Predikanten
All
Archief
April 2021
Meld fouten
Mocht u taalfouten vinden, dan stellen wij het zeer op prijs dat u die aan ons doorgeeft!
|