Schriftgedeelte: Spreuken 30:1-19. Wij weten niet wie deze Agur was die deze verzen heeft geschreven, maar dit weten wij dat hij zeer heldere, gelovige denkbeelden had van Gods grootheid. O, mochten we deze zeer heldere denkbeelden hebben hoe groot God is. De meest onmogelijke dingen zijn voor Hem eenvoudig. Gij komt tot een Koning; Dus moge er in onze toenaderingen, in het openbaar en in het verborgene, de bewustheid zijn dat onze God, Die het gebed hoort en verhoort, almachtig is. Ik denk dat dit mij in het bijzonder in beslag scheen te nemen: dat Hij de wind in Zijn vuisten verzameld heeft. In de afgelopen dagen dachten we ook letterlijk, natuurlijkerwijze, over deze hevige winden. De mens kan ze niet beheersen, maar de Heere houdt ze in Zijn vuist. Het betekent dat Hij er volkomen controle over heeft. De mens kan de wind niet laten waaien en het niet laten ophouden te waaien. Het is een zeer treffend beeld. Hij houdt ze in Zijn vuist. Als iemand iets vast in zijn vuist heeft, is het moeilijk om het eruit te krijgen. Misschien herinnert u zich die dagen toen de kinderen klein waren. Zij hadden iets wat zij niet mochten hebben, zij hielden het in hun vuist en wilden het niet loslaten. Kon u ze dwingen om hun vuist te openen? Als iemand iets in zijn vuist vasthoudt, zelfs al is het maar een kind, is het een moeilijk werk om het hen af te nemen. De almachtige God is zo groot dat Hij de machtige winden in Zijn vuisten houdt. Slechts twee voorbeelden van hoe ik dit zie, twee aspecten ervan die totaal en volkomen verschillend zijn. Allereerst, de winden van benauwdheid, zonde, verdrukking, tegenspoed, smart. Nu, Hij houdt ze in Zijn vuist. Zij kunnen niet waaien zonder Zijn Goddelijke toestemming, en voor Hem is het een eenvoudige zaak om de winden te doen ophouden. Bent u bekend met Openbaring 7? Op een zekere wijze is het een van de meest schone hoofdstukken in de Schrift. Dezen, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en vanwaar zijn zij gekomen? Maar, indien u het zich herinnert, in het begin waren er deze krachtige engelen en de wind zou gaan waaien op de vrijgekochten. Deze vreselijke winden zouden gaan waaien, maar op Gods bevel hielden deze heilige engelen deze winden stevig vast. Beschadigt de aarde niet, noch de zee, noch de bomen, totdat wij de dienstknechten onzes Gods zullen verzegeld hebben aan hun voorhoofden. Dus Hij, Die de rivier toebindt dat niet een traan uitkomt[1], is de Ene Die de winden in Zijn vuist houdt en de Ene tot Wie wij bidden. Nu, het tweede gezichtspunt is daar volkomen en totaal van onderscheiden in het licht van Ezechiël 37 en Johannes 3: de Heilige Geest in Zijn krachtige invloeden en ook Zijn zachte invloeden vergeleken met de wind. De dorre beenderen in Ezechiël 37 waren zeer dor. Maar, Gij geest, kom aan van de vier winden en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden. En die grote beroering toen elk been tot zijn been naderde en zij opstonden, een groot heir, een levend heir. En vervolgens Johannes 3, waar de Heere Jezus spreekt over de nieuwe geboorte. De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is. Ook kunnen we noemen dat schone woord: Ontwaak, Noordenwind, en kom, Gij Zuidenwind, doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen uitvloeien. Hier wordt de Heilige Geest vergeleken met de wind. Welnu Hij, de almachtige God, niet slechts als de Schepper, maar als onze Verbondsgod in Christus, houdt de wind in Zijn vuist. U en ik kunnen het niet bevelen. Hij kan het, Hij beveelt het, en de wind waait, en die zondaar wordt wedergeboren; en Hij beveelt opnieuw en die zondaar, onder de dienstbaarheid, wordt in de zoete vrijheid gebracht van het Evangelie. Hij beveelt opnieuw en Jezus wordt geopenbaard. Hij bestuurt alles, hoe u het ook beziet, in Jezus als het grote Hoofd van de Kerk. Hij houdt de wind in Zijn vuist. Wij kunnen er niet over beschikken, wij kunnen het niet bevelen, maar we kunnen er wel om bidden. We worden aangemoedigd om ervoor te bidden en we zijn vanavond bijeen om ervoor te bidden, namelijk om de beweging van de Heilige Geest in ons midden. [1] Zie Job 28:11. * * * Deze meditatie werd gehouden in de Bethelkerk, Luton, door dhr. B.A. Ramsbottom, op maandag 2 februari 2004.
Comments are closed.
|
Meditaties
De meditaties op deze pagina zijn uitsluitend voor persoonlijk gebruik en mogen voor dat doel ook verspreid worden. Publicatie, in welke vorm ook, zonder onze toestemming is echter niet toegestaan! Predikanten
All
Archief
April 2021
Meld fouten
Mocht u taalfouten vinden, dan stellen wij het zeer op prijs dat u die aan ons doorgeeft!
|