Schriftgedeelte: Jesaja 43 vers 1-13.
Het grote thema van deze verzen is verlossing en de Heere doet enkele wondervolle beloften. Natuurlijk zijn er twee gezichtspunten aan. Allereerst, de letterlijke, de nationale, de verlossing van Gods oude volk van de Babylonische ballingschap. Vervolgens ten tweede, die grote verlossing is uitgewerkt door Christus en deze wonderen van verlossing zijn beloofd. Werkelijk onmogelijke dingen zijn beloofd, maar juist aan het eind zegt de Heere: Ik zal werken en wie zal het keren? Keren is hier natuurlijk gebruikt in zijn oude betekenis van verhinderen of tegenhouden. Wie zal het keren; wie zal het tegenhouden? Wel, zo was het met Gods oude volk die uit Babel gebracht werd. Hoe konden zij wederkomen? Dat machtige wereldrijk - hoe konden zij vrijgelaten worden, hoe konden zij daaruit in vrijheid gesteld worden? Maar de Heere zegt, zij zullen. Ik zal werken, en er is niemand die het kan tegenhouden. Wie zal het keren? Schriftgedeelte: Openbaring 8.
Het Lam heeft juist het zevende zegel geopend en daar was een stilzwijgen in de hemel van een half uur. Er is wel gesuggereerd dat zelfs de lof des hemels onderbroken werd vanwege de gerichten die op de aarde zouden vallen. Zeven engelen verschenen met zeven bazuinen, en als de bazuinen klonken, moest elkeen spreken van gericht op de aarde. Schriftgedeelte: Hebreeën 13 vers 1-21.
Daar wij het einde van weer een jaar naderen en het begin van een nieuw jaar, hebben we zoveel dingen om dankbaar voor te zijn in onze huizen, ons leven, gezin en omstandigheden, in Gods kerk en persoonlijk. Wij moeten zeggen: Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden. Maar ook, terugziende, zoals Gadsby zei: Schriftgedeelte: Markus 6 vers 45-52.
Dit is een van de welbekende gedeelten van het Nieuwe Testament. Vanzelf, op nogal een aantal gelegenheden heb ik getracht erover te spreken tot u. De Heere dwong hen in het schip te gaan. Het was een duidelijke leiding. Het kon niet duidelijker. Toch waren zij spoedig precies middenin een storm. Betekende dit dat zij verkeerd waren of betekende het dat zij goed gehandeld hadden? Hij dwong hen, en spoedig was er die vreselijke storm die hun leven scheen te bedreigen. Schriftgedeelte: 2 Kronieken 20 vers 1-13
Dit is een verslag van een wonderlijke verhoring van het gebed. Jósafat was in een vreselijke moeite, maar hij schijnt het niet te weten. Er waren drie machtige legers die tegen hem opkwamen. Hij wist het niet en er waren sommigen die kwamen en het hem vertelden. Zij kwamen en vertelden het Jósafat. Wel, ik denk dat eenieder van ons zulke dingen kent in ons korte leven, wanneer de ene dag de dingen zoals gewoonlijk gaan, en iemand ons iets vertelt - het kan zijn dat zij ons opbellen, of het kan een brief zijn, of het kan een bezoek zijn - en het gehele vooruitzicht is veranderd. Wij zijn in moeite gebracht gelijk Jósafat hier was. Schriftgedeelte: Prediker 11 vers 1-6. Wat is er hier een aanmoediging voor predikanten en onderwijzers op de zondagsschool en ouders! Werp uw brood uit op het water - het goede zaad van het Woord van God - want gij zult het vinden na vele dagen. Wat lezen wij van gevallen waar er geen uitwerking schijnt te zijn, toch heeft het zaad misschien zelfs in de ouderdom vrucht voortgebracht ten eeuwigen leven. Zaai uw zaad in den morgenstond en trek uw hand des avonds niet af. Er is een belofte hier van een gunstige uitslag - soms in iedere gelegenheid, maar indien niet bij elke gelegenheid, als het niet in dit is, dan wel in dat[1]. Maar een predikant, in zijn last en in zijn prediking, is er soms zeker van dat dit voorspoedig zal zijn, maar het is niet zo, maar dat wel.
We denken aan dat welbekende geval van William Gadsby, toen hij enkele jongemannen vooraan in de kerk had zitten. Hij dacht: wat het een zegen zou het zijn wanneer de Heere Zich met hen zou inlaten en hen zou toebrengen tot de kerk; en er gebeurde niets. Toen werd hem gevraagd om naar een kleine, kreupele jongen te gaan die stervende was, en deze kleine, kreupele jongen gaf hem zulk een liefelijk verslag van wat de Heere voor hem gedaan had. Het was precies onder die preken die gericht waren geweest op die jonge mannen! Gadsby wist zelfs niet eens dat hij er was; hij had zijn hele leven nooit van hem gehoord. Hij was gewoon om onder de trappen van de galerij te kruipen en daar te luisteren. Want gij weet niet, wat recht wezen zal, of dit of dat, of dat die beide tezamen goed zijn zullen. Maar geliefde vrienden, dit gaat niet alleen over prediken en onderwijzen of spreken. Er is een zaaien in gebed. Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Er is een zaaien in de weg van genadige oefening, van last en zorg. Die het zaad draagt dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; maar voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven. Maar zeker, waar het hier om gaat is de aanmoediging om voort te gaan. Zaai uw zaad in den morgenstond en trek uw hand des avonds niet af. Vanzelf, dit is letterlijk waar. In de morgenstond behoren wij zeker te zaaien in het gebed om hulp van de Heere en leiding en zegen gedurende de dag, en vervolgens ‘s avonds behoren wij onze hand niet af te trekken, dankende de Heere voor Zijn barmhartigheden, dat Hij ons weer een dag doorgeholpen heeft. Maar bovendien, in de morgenstond van het leven: Het is goed voor een man dat hij het juk in zijn jeugd draagt. En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve. Zaai uw zaad in den morgenstond – niet opgeven en niet ophouden, en niet ontmoedigd worden en niet terugkeren - en trek uw hand des avonds niet af. Er is nog een andere kant aan. Als de morgenzon helder schijnt en de dingen gaan goed in uw leven, zaai dan uw zaad in die morgenstond in gebed en in gewijde erkentenis en in dankzegging. Maar als de avond komt, trek uw hand des avonds niet af. De dagen der duisternis … zullen vele zijn. Het is een oproep tot volharding. Het is een oproep tot lijdzaamheid. Het is een oproep om tot het einde toe voort te gaan. In één woord, het is: houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk[2]. Wie op den wind acht geeft, die zal niet maaien. Wij hebben nodig toe te zien om niet afgetrokken te worden door voorzienigheden, verleidingen, droefheden, teleurstellingen. Wie op den wind acht geeft, die zal niet zaaien, en wie op de wolken ziet, die zal niet maaien. Daarom - Werp uw brood uit op het water – of het nu is in het onderwijzen of spreken tot kinderen, hetzij het is in de weg van genadige oefening of in de weg van het gebed. Werp uw brood uit op het water. Er is hier een belofte: Gij zult het vinden na vele dagen. En vanzelf, een woord als dit, is geschikt tot aanmoediging op een gebedssamenkomst, maar ook in onze huiselijke gebeden en ook in onze verborgen gebeden. Schriftgedeelte: Job 42 vers 1-6.
Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw, in stof en as. Geliefde vrienden, dit is de gestalte die wij altijd moeten zoeken om in gevonden te worden, bijzonder wanneer wij tot de Heere naderen in het gebed, of het nu is in het verborgene, in de huisgodsdienst of in Gods huis. Nu, dit behoort altijd onze gestalte te zijn: te beseffen de grootheid van God en onze nietigheid, te beseffen de heiligheid Gods en onze onwaardigheid en nochtans de wonderbaarlijke genade dat door het bloed van Christus en door Zijn glorierijke dienst als de Middelaar, ons toegestaan is nabij te komen. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. Nu, mochten wij bewaard worden voor dode formaliteit en o, mocht daar zijn die geest van nederbuiging en aanbidding als wij in staat gesteld worden om ons te verootmoedigen voor onze God. Schriftgedeelte: Psalm 126.
Ik gevoel dat hier een van de meest treffende overeenkomsten is van de gehele Schrift aangaande de weg waarin de Heere Zijn volk zegent. Hieraan denk ik: O HEERE, wendt onze gevangenis, gelijk waterstromen in het zuiden. De overeenkomst is een die zeer eenvoudig maar ook een die zeer treffend is. In het zeer hete, droge, dorre klimaat van het zuiden van Israël, zijn de stromen van het zuiden gedurende het droge seizoen niets anders dan rotsachtige rivierbeddingen - er is in het geheel geen spoor van water. En dan plotseling op een dag komt de regen, en de regens zijn buitengewoon zwaar, en maar niet in enkele uren, doch in enkele minuten of enkele momenten is er in die droge, rotsachtige bedding een onstuimige stortvloed en de stromen vloeien over de nabijliggende velden. Schriftgedeelte: Openbaring 19 vers 1-9.
Wanneer u de straat op zou gaan en een paar mensen die u tegenkwam zou vragen wie zij beschouwen als een werkelijk gelukzalig volk, zou u veel verschillende antwoorden krijgen. De een zou zeggen: degenen die gezegend zijn met gezondheid. Een ander zou zeggen: degenen die gezegend zijn met geluk. Iemand anders zou zeggen: degenen die gezegend zijn met rijkdom. U zou een verscheidenheid aan antwoorden krijgen. Maar het gaat er niet om wat de mens zegt; het gaat erom wat God zegt. En dit is hoe de Heere die vraag beantwoordt: Wie zijn zij die zalig zijn? Pas op, Hij beantwoordt het in verschillende gedeelten van het Woord van God op verschillende wijzen, maar met een zoete harmonie tussen elk antwoord. Schriftgedeelte: 1 Timótheüs 2 vers 1-6; Hebreeën 4 vers 11-16; Hebreeën 12 vers 22-29.
Deze drie gedeelten hebben één thema en wel een zeer belangrijk en heerlijk thema: Christus de Middelaar. En dit is wezenlijk, Zijn middelaarsambt en Zijn middelaarswerk. Wat is een middelaar? Iemand die tussenbeide komt, bijzonder iemand die tussenbeide komt als er twee partijen zijn die een geschil hebben. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus. Ik voel dat dit één van de meest heerlijke van alle thema’s is. Wij hebben nodig er gedurig aan herinnerd te worden, aan het wonderbaarlijke ervan en aan de heerlijkheid ervan. Dit is de enige plaats waar hemel en aarde elkander ontmoeten - in de Middelaar. Dit is de enige weg waarin zondaren kunnen aanbidden, waarin zondaren tot God kunnen naderen. Dit is de enige weg waarin God zondaren kan zegenen. Dit is het fundament van alles. |
Meditaties
De meditaties op deze pagina zijn uitsluitend voor persoonlijk gebruik en mogen voor dat doel ook verspreid worden. Publicatie, in welke vorm ook, zonder onze toestemming is echter niet toegestaan! Predikanten
All
Archief
April 2021
Meld fouten
Mocht u taalfouten vinden, dan stellen wij het zeer op prijs dat u die aan ons doorgeeft!
|